Oryginalna propozycja dla miłośników śpiewu w jego klasycznym, a nawet bardziej jeszcze „pierwotnym” wydaniu. Kameralny koncert poświęcony muzyce wokalnej, w dosyć niecodziennej jednak formie, prezentującej nową, inspirowaną wszak starymi wzorami, wizję recitalu wokalnego.
Solistą tego koncertu będzie utytułowany baryton, od wielu lat odnoszący sukcesy na międzynarodowej scenie, regularnie koncertujący na deskach scen francuskich – Jarosław Kitala. Jako solista występował z wieloma uznanymi zespołami muzycznymi oraz ich wybitnymi kierownikami. Śpiewał m. in. z Les Talens Liriques, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orchestre Symphonique de Mulhouse. Współpracował z najwybitniejszymi współczesnymi dyrygentami i reżyserami, takimi jak: Christophe Rousset, Hartmut Haenchen, Daniele Callegari, Constantin Trinks, Rani Calderon, Marc Soustrot, Antonino Fogliani, Robert Carsen, Olivier Py, Mariame Clément, Laurent Pelly, Marie Eve Signeyrole, Valentina Carrasco i wieloma innymi, goszcząc na znakomitych festiwalach: Le Festival de Saint Maximin w Marsylii, Colmar fête le Printemps, Generation Baroque, Europejski Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Chopin i Jego Europa w Warszawie czy Festival International de Colmar.
W koncercie, zamiast typowego zestawienia śpiewak – fortepian, to historyczny instrument – klawesyn – będzie partnerem akompaniującym soliście. Tak obsadzony koncert determinuje oczywiście rodzaj i charakter repertuaru, zarówno pod względem stylu, jak i faktury, dynamiki i artykulacji wykonywanych utworów. Wymienione kryteria doboru nie stanowią jednak ograniczenia inwencji artystów, a przeciwnie, wyrażają ich preferencje i inklinacje repertuarowo-stylistyczne. Usłyszymy przeto arie z oper i oratoriów oraz pieśni, od wirtuozowskiego baroku i stylu galant, przez wytworny klasycyzm, aż po intrygującą współczesność. Niektóre z pozycji są specjalnie opracowaną i przysposobioną transkrypcją, ukazującą wszechstronność klawesynowego warsztatu.
Jarosławowi Kitali towarzyszyć będzie znakomita utalentowana klawesynistka – Hanna Balcerzak, która jako solistka i kameralistka koncertowała w Polsce, Niemczech, Francji, Anglii oraz w Stanach Zjednoczonych.
Wyśmienity duet, który od lat podczas koncertów tworzy klimat kameralnego spotkania, natchniony wyobrażeniami odległych, minionych epok, zaprezentuje program, w którym rozbrzmiewać będą dźwięki mistrzów baroku i klasycyzmu: Georga Friedricha Händla, Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz polskich kompozytorów doby romantyzmu: Feliksa Nowowiejskiego i Fryderyka Chopina.
12. Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego
środa 22.11.2017
19.00 Piekary Śląskie
Ośrodek Kultury Andaluzja, ul. Oświęcimska 45
Program:
Georg Friedrich Händel – aria Leave me, loathsome light z oratorium Semele
Georg Friedrich Händel – aria Oh Jove, what land is this – I rage, I rage z oratorium Hercules
Jean-Philippe Rameau – aria Soleil, on a détruit tes superbes asiles z opery Les
indes galantes
Jean-Philippe Rameau – aria Ah, qu’on daigne – Puisque Pluton z opery Hippolyte et Arice
Georg Friedrich Händel – aria Tu sei il cor z opery Giulio Cesare
Georg Friedrich Händel – aria Pensa a chi geme z opery Alcina
Wolfgang Amadeus Mozart – aria Fin ch’han dal vino z opery Don Giovanni
Wolfgang Amadeus Mozart – aria Deh vieni alla finestra z opery Don Giovanni
Wolfgang Amadeus Mozart – pieśń Warnung
Fryderyk Chopin – pieśni Wiosna i Poseł
Feliks Nowowiejski – Śpiewnik Orła Białego (wybór pieśni)
Wykonawcy:
Jarosław Kitala – baryton
Hanna Balcerzak – klawesyn
Wstęp wolny